Heteluchtmotor Verslag mei 2013

De links hier onder geven een overzicht met foto's en films van de bouw van de motor van wat er in mei 2013 gemaakt werd.  

terug
mail
Al lang liep ik met het idee om een stationaire heteluchtmotor te maken die ook iets kan aandrijven, ik had veel ideeën in gedachten om hem te maken maar gelukkig stond één hiervan vast omdat ik deze het ideaalst vond betreft het continue lopen van de motor qua koeling en smering. Ik heb mijn idee uitgewerkt in schetsen, klik hier om naar deze schetsen te gaan.

Door het koude weer en de regen ben ik vandaag 11 mei 2013 aan mijn RVS Heteluchtmotor begonnen.
In principe was ik alleen maar alle materialen bij elkaar aan het zoeken zodat ik er dan na de zomer met slecht weer er zo aan zou kunnen beginnen.

Vandaag zaterdag 11 mei 2013 voor het eerst begonnen aan de RVS Hete lucht motor. 
Plaat op arbeid cilinder gelast, vierkant profiel op gelast plus vierkante opening gemaakt.
Daarna het vierkant aan de verdring cilinder gelast en een vierkant gat in gemaakt.
Hier onder een film van de cilinders.

 

Dinsdag 14 mei het frame samen gesteld plus gehecht
Alles in de opbouw van de motor doe ik hechten, pas als alles goed zit, dan las ik hem af.


afbeelding


Donderdag 16 mei vandaag aan de cilinder begonnen met draaien buiten maat is af nu nog binnen uit draaien. Kan maar per keer een klein beetje uit draaien want de beitel is nogal lang en wil gaan trillen. Ben benieuwt of het gaat lukken tot op de diameter die ik wil bereiken 76mm.

Vrijdag 16 mei cilinder uitgedraaid tot 74mm kan niet verder meer de beitel trilt te veel om verder te gaan.

Zaterdag 17 mei een stalen traparm van een fiets. Daarvan de eind stukken afgehaald zodat ik een recht stuk stevig staal heb. Kop van de binnendraaibeitel afgehaald en die er aan gelast zodat ik een lange stabiele binnendraaibeitel heb. Hier mee de cilinder op maat gedraaid 76,5 mm binnen diameter. Het draaien ging goed, de beitel trilde nog iets maar het kan ook niet anders als de beitel zolang is.
Totale uitsteek van de beitel zonder ondersteuning 120mm. Per keer 0.04mm Verspaand tot de diameter bereikt was. In totaal 3 dagen met de cilinder bezig geweest. Was dus ook een veel te groot product voor mijn draaibank. Maar het kon allemaal net.

Deze week (week 20) in mei was het een week met elke dag regen en een gemiddelde dag temperatuur van 10 tot maximaal 13 graden.

Maandag 20 mei 2e Pinksterdag een boterkarn op internet gevonden en gekocht voor 35 euro inclusief opsturen. Het lijkt mij mooi om hier een poelie op te maken en dan via een platte transportband (oude fiets binnenband) door de heteluchtmotor te laten karnen.

Woensdag 22 mei krukas gemaakt en aan de velg van het vliegwiel begonnen.

Donderdag 23 mei de velg van het vliegwiel afgemaakt plus gaten geboord.

Vrijdag 24 mei Velg gespaakt met een fietsnaaf om de lengte te ontdekken voor de spaken.
Spaken 170mm lang. Zaterdag rvs spaken op maat geknipt 170mm plus draad op gerold.
Een naaf van rvs gemaakt en daar de flenzen van een fiets naaf op gemaakt. De flenzen zijn dus niet van rvs. Maar van verchroomt staal. (Mocht dit ooit vervangen worden dan een rvs stuk massief staf van 50mm rond daar kan de hele naaf uit gedraaid worden inclusief de flenzen)

Zaterdag 25 mei het wiel nog gespaakt met de rvs spaken. Maar nog niet gespannen of gericht.




Naar juni

terug