Het koelsysteem van de hete luchtmotor is Water
gekoeld, via verdamping van open water dat om de 2 cilinders staat.
Het voordeel dat de arbeid cilinder onderaan zit is dat de
temperatuur daar altijd het koudst is. De olie komt aan de koele
kant van de verdring cilinder via de verdring stang binnen, stroomt
dan over de bodem van de verdring cilinder en stroomt de arbeid
cilinder in zodat die ook gesmeerd wordt. De olie kan niet aan de
hete kant van de verdring cilinder komen, kan daarom dus ook nooit
verbranden. De olie wordt minder warm dan het koelwater wat onder om
de arbeid cilinder staat rond de 80 °C dat komt omdat de
aluminium zuiger die een stuk uit de cilinder in de buitenlucht komt
en daardoor afkoelt. (zie foto hier boven) Op de schets komt de
zuiger niet uit de cilinder maar later in een film van de motor is
het wel te zien.
Wel zal onder de cilinder nog een oliereservoir geplaatst moeten
worden die de olie weer opvangt die de arbeid cilinder verlaat.
|