Wat vooraf ging aan de bouw van de motor, zijn de schetsen van de motor.
Hier een overzicht van de assemblage schetsen. Alleen bedoeld ter oriëntatie en je ziet dat er regelmatig een veranderingen wordt toegevoegd.
Vooral het smeersysteem van de motor is nogal eens veranderd.                                                                   
Van de kleine druk oliepomp is zelfs al geen schets meer gemaakt.
Maar het smeersysteem met de kleine drukpomp wat door de motor zelf wordt aangedreven werk ideaal en heeft helemaal geen last van de overdruk en onderdruk die telkens in de cilinder wisseld.
terug
a Foto
b foto
Het koelsysteem van de hete luchtmotor is Water gekoeld, via verdamping van open water dat om de 2 cilinders staat. Het voordeel dat de arbeid cilinder onderaan zit is dat de temperatuur daar altijd het koudst is. De olie komt aan de koele kant van de verdring cilinder via de verdring stang binnen, stroomt dan over de bodem van de verdring cilinder en stroomt de arbeid cilinder in zodat die ook gesmeerd wordt. De olie kan niet aan de hete kant van de verdring cilinder komen, kan daarom dus ook nooit verbranden. De olie wordt minder warm dan het koelwater wat onder om de arbeid cilinder staat rond de 80 °C dat komt omdat de aluminium zuiger die een stuk uit de cilinder in de buitenlucht komt en daardoor afkoelt. (zie foto hier boven) Op de schets komt de zuiger niet uit de cilinder maar later in een film van de motor is het wel te zien.
Wel zal onder de cilinder nog een oliereservoir geplaatst moeten worden die de olie weer opvangt die de arbeid cilinder verlaat.
c foto
Het vliegwiel met de krukas wordt in zijn geheel meer naar links geplaatst, vliegwiel komt buiten langs het frame.
De kruk van de krukas komt in het midden van de motor en wordt via tuimelaars en drijfstangen verbonden met de zuigers.
De aandrijf poelie komt ook buiten langs het frame. Ik weet nog niet of ik hem met één of twee vliegwielen ga maken.
d foto
e foto
naarboven