Heteluchtmotor
Verslag juni 2013 |
||||||||
De links hier onder geven een overzicht met foto's en films van de bouw van de motor van wat er in juni 2013 gemaakt werd. |
||||||||
Zaterdag 1 juni 2013 de hele dag staan te lassen aan het water reservoir dat om de cilinders komt. Plus de bevestiging steunen gelast aan het water reservoir en van de vlampijp waarin gestookt wordt. Het is nu de eerste keer dat ik alles kan samen stellen zonder dat er houtblokken onder de cilinder gelegd moeten worden. Omdat het nu met de bevestigingspunten vast geschroefd kan worden in het frame. Rond 17:00uur had ik het klaar en opgebouwd met water er in. Rond 19:30 zag ik dat er 3 lekjes inzaten, heb ik daarna gelast en weer opgebouwd. Maar blijkt nu toch nog een lekje in te zitten. Heb het water afgetapt en zie wel wanneer ik daar weer mee verder ga. Zondag 2 juni ik heb ik 's morgens het lek nog gemaakt van het water reservoir en het is nu dicht. Ook heb ik vandaag een meva 123 brandertje op benzine gevonden op internet. Ga hem woensdag ophalen als ik naar Marco ga, of op de terug weg. Ik denk dat dit brandertje mooi in de brandhaardbuis past. Ik probeer de hete luchtmotor zo te bouwen dat er verschillende branders in de brandhaardbuis geplaatst kunnen worden. Zodat hij op aardgas, benzine en alcohol, Spiritus, ethanol kan lopen. Maandag 3 juni verdring cilinder uitgericht en uit geslepen zodat hij van binnen weer wat rechter is. Cilinder (buis) is helemaal krom getrokken door het lassen. De verdring zuiger gemaakt met een rvs moer M10 S1,5 voor drijfstang bevestiging plus op maat gedraaid. Verdring zuiger is 175mm lang en 74.6mm rond. Slag die hij gaat maken is 70mm Dinsdag 4 juni M10 S1,5 draad getapt op de zilver stalen zuigerstang voor de verdring zuiger. Plus in de zuiger vast geschroefd. Vandaag ook het koelwater afgetapt van de cilinders.
Maandag 10 juni 2013 De gietijzeren arbeidscilinder in de cilinderhouder geplaatst en met silicone pakking vast gezet. Vandaag massief staf aluminium gegoten om cilinderkop van te draaien voor op de verdring cilinder. Zit nu in de draaibank Is al aan gedraaid maar is nog niet af. Dinsdag 11 juni 2013 Vandaag de cilinderkop van de verdring cilinder afgemaakt Plus bronzen glijlager voor gedraaid. 2 boud bevestiging strips aan de cilinder gelast waar de cilinderkop aan bevestigd wordt. Twee stripschroefsteunen aan het frame gelast waar de glijlager houder aan geschroefd wordt. Een glijlager houder gemaakt dat achter in het frame wordt geschroefd aan de stripschroefsteunen. Donderdag 13 juni 2013 twee stukjes multiplex geplaatst als tuimelaar bevestigingspunten, daar tussen een verfroerstokje als tuimelaar geplaatst, op een spaak scharnierend als lager en as. De twee uiteinden van het verfstokje zijn verbonden met messing draad, één kant is verbonden met de verdring stang en de andere kant is verbonden met het big end van de krukas. Dit om te kijken waar alles het beste geplaatst kan worden om de lengte te bepalen van drijfstangen en waar de scharnierpunten op de tuimelaar moeten komen.Vrijdag 14 juni 2013 twee tuimelaar bevestigingspunten aan het frame gelast voor de drijfstangen van de verdring cilinder. Zaterdag 15 juni 2013 het frame afgelast en gericht na het lassen. Moet nog meer gericht worden maar dat doe ik dinsdag bij Ad onder de pers. Er moeten nog twee tuimel bevestigingspunten aan gelast worden voor de arbeid drijfstangen plus nog een steun tussen het frame zelf voor versteviging. Maandag 17 juni 2013 Twee tuimel bevestigingspunten gemaakt en aan het frame gelast. Vier voet steuntjes gemaakt en aan het frame gelast, in de 4 voet steunen zitten gaten van 8mm waar de stelvoetjes in komen, nog een steun tussen het frame gelast voor versteviging van het frame zelf. Dinsdag 18 juni 2013 vandaag met het frame naar Ad gegaan om het daar onder de pers te rechten. Maar het frame kon niet onder de pers, is daar te groot voor. Of de pers te klein. Ben later op die dag naar Wim Verstraten gegaan met het frame plus een 2 Tons hydrolyse krik Met een houten balk en een hoop lijmtangen plus de krik hebben we het frame toch uit kunnen richten. Meer heb ik die dag ook niet meer gedaan het was 32 graden geworden op die dag. Woensdag 19 juni 2013 vandaag verder gegaan met andere delen van het frame om uit te richten. Plus bevestigings punten van de cilinders aangepast zodat het geheel iets hoger komt. Bijna de hele dag nog aan het richten geweest en moeren onder de voetsteunen gelast zodat de stelvoetjes in hoogte zijn te verstellen. Daarna nog een lager eindstuk voor de tuimelaar gedraaid. Donderdag 20 juni 2013 vandaag de hele dag met de tuimelaar, drijfstangen, kruk van der krukas en een aandrijfpunt bedacht (plus gemaakt) om de drijfstang te kunnen bevestigen op de verdring stang. Vrijdag 21 juni 2013 Vandaag is de drijfstang verbinding van krukas naar verdring stang tot stand gebracht. Het is alleen nog maar gepunt last moet dus nog afgelast worden. Maar dat gebeurt pas als de drijfstang verbinding van krukas naar arbeidszuiger ook gemaakt zijn en in de punt las verbinding staat. Ook de arbeidszuiger moet nog gegoten worden. Zaterdag 22 juni 2013 naar knoppen gekeken die ik geschikt vind voor de draaipootjes. Ik heb een knop bij Ad gehaald komt van een fietsen drager voor op de trekhaak van een auto te monteren. Het is een mooie grote kunstsof knop die mooi als mal kan dienen om na te gieten van aluminium. En ik heb een knop van een van mijn benzine branders afgehaald is een kleinere knop maar ook mooi van aluminium na te gieten. Nu even een overzicht van wat er nog allemaal gedaan moet worden aan de heteluchtmotor. 4 knoppen gieten, een zuiger gietmal maken, 1 zuiger gieten plus op maat draaien en bevestiging maken voor drijfstang, drijfstangen maken, tuimelaar maken, 4 lager bevestigingen maken voor in in de tuimelaar. Dan moet de vuurpijp nog ingericht worden voor de gas, benzine en alcoholbrander. Een stookdeurtje maken met scharnieren, een deurvergrendeling, plus een deuropening maken in de pijp. Komt ook nog een binnenpijp zodat de verdring cilinder extra warm wordt en de buitenpijp minder warm wordt. Houd ook het verkleuren van de buitenpijp tegen (hoop ik doordat er tussen die twee pijpen ook een luchtstroom naar boven gaat lopen, en daardoor zal de buiten pijp niet zo heet worden) Een verstelbare branderhouder die in de pijp omhoog en om laag kan waar de verschillende branders op geplaatst kunnen worden. Op de schetstekening (Zie schets) heb ik er nog twee schoorstenen op getekend maar dat staat niet op een stationair motor, daar is hij te groot voor. Ik zit nu te denken aan een halfrond afdakje dat over de motor komt, maar daar ben ik nog niet uit misschien komt er wel gewoon niets op of overheen. Dat kan ik nog wel bekijken met een stuk karton als model. Aandrijf nok maken aan het krukas waar de boterkarn op aan gesloten kan worden. Zondag 23 juni 2013 vandaag heb ik de aluminium stelknoppen gegoten twee grote en twee kleine. En een volle gietkroes in groot blik gegoten. Het blik er af gestroopt en heb nu een massief staf aluminium van 110mm lang en ruw rond 100mm. Maandag 24 juni 2013 Stelknoppen afgewerkt gietnaden verwijderd en m8 draad in getapt en op de stelvoetjes geplaatst. Dinsdag 25 juni 2013 Zuiger aan het draaien. Woensdag 26 juni Zuiger op maat gedraaid en ben er nu achter gekomen dat de cilinder taps loopt, dat is dus niet goed) ben nu bezig een bevestiging in de zuiger aan het maken voor de zuigerstang. Tussendoor gras gemaaid omdat het gras nu droog was. Maar toen gin mijn grasmachine kapot. Er is een plastic onderdeel gebroken wat de schakelaar aanstuurt. Heb het proberen te maken met zelfbindbandjes maar dat lukte niet er was te weinig plaats en het bleef te veerkrachtig. Heb hem nu maar nagemaakt en uit aluminium gegoten. Het werkt nu weer perfect. Donderdag 27 juni 2013 Zuigerstang bevestiging met scharnierpunt in de zuiger is af. Nu nog de tuimelaar en drijfstang van tuimelaar naar kruk maken. Zaterdag 29 juni 2013 Vandaag de arbeid verbinding van krukas met de twee lagers er in gemaakt plus drijfstang maar die moet nog op lengte gemaakt worden. De tuimelaar as gemaakt met de twee lagers ben nu met de tuimelaar bezig de kant met het lager is klaar nu nog op lengte maken en dan op de tuimel as lassen.
|
||||||||
Naar juli |
||||||||