Heteluchtmotor Verslag juli 2013

De links hier onder geven een overzicht met foto's en films van de bouw van de motor van wat er in juli 2013 gemaakt werd.


Maandag 1 juli 2013 vandaag tuimelaar afgemaakt met verbinding naar zuigerdrijfstang.
In de verdring cilinderkop een olie kanaal gemaakt naar de verdring stang en een decompressieschroef in de kop gemaakt. Door de schroef er uit te draaien kun
je dan makkelijk controleren of alles soepel loopt zonder wrijving, zonder last te hebben van de compressie.
Het geeft dan wel een zuigend en blazend geluid als je aan het vliegwiel draait.
De motor heeft vandaag ook voor het eerst gelopen. Maar valt na een tijdje lopen stil.
Moet nog uitzoeken hoe dat komt.
                       
Dinsdag 2 juli 2013 vandaag Verschillende keren laten lopen maar iedere keer loopt hij anders maar stilvallen doet hij steeds. Ik heb in de zuiger een gleuf gedraaid op maat van een O-ring en daar een O-ring ingelegd voor afdichting (zuigerveer) Liep goed als hij koud was maar hoe warmer hoe moeilijker het ging totdat de drijfstang stuk brak. (drijfstangen zijn nog niet afgelast alleen nog maar gehecht) Doordat de drijfstang aan de kruk nok afbrak kon ik door de zuiger drijfstang nu meteen met de hand vast pakken en voelen hoeveel weerstand de zuiger had. Tot mijn grote verbazing zat die vast en was niet meer op en neer te krijgen. Na een poos van afkoelen was de zuiger weer los en had gewoon een beetje weerstand.
Volgens mij is het vermogen van de motor meer als ik dacht, want bij iedere keer lopen en stilvallen liep hij dus op het laatst met enorm veel weerstand op zuiger in de cilinder. Ik kom er nu achter dat de zuiger te dik is als hij warm is door het uitzetten van het aluminium. (De zuiger is van aluminium)
Ik heb hem nu iets afgedraaid en ik ga er morgen weer verder mee om de motor te laten proef draaien of het genoegt is.
Doordat de cilinder conisch is en de zuiger nu ook zover conisch gemaakt. Kan hij niet meer lopen zonder te lekken langs de zuiger. De cilinder loopt conisch zoals de streepjes staan /\ ook de zuiger is nu zo /\ Je ziet dat dit gewoon niet kan als de zuiger boven in is past hij maar naar het naar beneden gaan krijgt hij steeds meer speling tussen zuiger en cilinderwand. Wat ook logisch is met een tapse zuiger en cilinder.

Het weer begint nu mooi te worden en ik ga ook nog een vaatwasser in de keuken plaatsen.
Dus het hete luchtmotor project komt nu stil te liggen.
Wel staat vast dat er een nieuwe zuiger gemaakt moet worden en de cilinder opnieuw uitgedraaid moet worden zodat het een rechte cilinder is en niet taps. Maar mijn draaibank is daar te klein voor.

Woensdag 10 juli 2013 vandaag ontdekt dat het smal eind in de zuiger ook steeds vast loopt en vandaar de hij iedere keer stil viel. Nu ik dat verholpen heb loopt hij prima. Jammer dat nu de zuiger afgedraaid is, ik zie wel hoe het verder gaat een nieuwe zuiger gieten kan nog altijd.
Hij loopt wel met een O-ring (als zuigerveer) om de zuiger voor afdichting. Die O-ring zorgt natuurlijk ook voor veel wrijving.

Zaterdag 13 juli 2013 Ik heb nu een smeersysteem bedacht om de verdringing stang gecontroleerd te smeren. Er komt een reservoir met een regelbaar olie uitlaad dat via een doorzichtige siliconen slang is bevestigt op de inlaat van het smeerkanaal van de bronzen bus van de verdring stang. Het reservoir wordt met olie gevuld maar niet helemaal vol er moet wat lucht in zitten als het reservoir gesloten is. Het reservoir moet met de deksel luchtdicht afgesloten worden.

Het reservoir moet helemaal lucht dicht zijn Er mag geen lucht uit of in kunnen komen met uitzondering van lucht die door het smeerkanaal van de motor komt de overdruk van de motor het reservoir binnen en gaat naar de luchtbel die op de olie ligt De olie komt nu onder druk te staan door de luchtdruk op de olie gaat op het moment dat de motor onderdruk heeft, komt de olie uit het reservoir en wordt via een dun buisje in de slang geïnjecteerd. Door die slang heen kun je zien hoe snel de olie druppelt uit het buisje in het smeer kanaal. Het druppelen is te regelen met stelschroef op het reservoir en kan ook dicht gedraaid worden.

Ook heb ik in deze maand een test gedaan met een karn pot rechtstreeks met een drijfstang en twee kruiskoppelingen op op de krukas aangesloten met Duct tape