Maandag 1 juli 2013 vandaag tuimelaar afgemaakt met verbinding
naar zuigerdrijfstang.
In de verdring cilinderkop een olie kanaal gemaakt naar de
verdring stang en een decompressieschroef in de kop gemaakt.
Door de schroef er uit te draaien kun je
dan makkelijk controleren of alles soepel
loopt zonder wrijving, zonder last te hebben van de compressie.
Het geeft dan wel een zuigend en blazend geluid als je aan het
vliegwiel draait.
De motor heeft vandaag ook voor het eerst gelopen. Maar valt na
een tijdje lopen stil. Moet nog uitzoeken
hoe dat komt.
Dinsdag 2 juli 2013 vandaag Verschillende keren laten lopen maar
iedere keer loopt hij anders maar stilvallen doet hij steeds. Ik
heb in de zuiger een gleuf gedraaid op maat van een O-ring en
daar een O-ring ingelegd voor afdichting (zuigerveer) Liep goed
als hij koud was maar hoe warmer hoe moeilijker het ging totdat
de drijfstang stuk brak. (drijfstangen zijn nog niet afgelast
alleen nog maar gehecht) Doordat de drijfstang aan de kruk nok
afbrak kon ik door de zuiger drijfstang nu meteen met de hand
vast pakken en voelen hoeveel weerstand de zuiger had. Tot mijn
grote verbazing zat die vast en was niet meer op en neer te
krijgen. Na een poos van afkoelen was de zuiger weer los en had
gewoon een beetje weerstand.
Volgens mij is het vermogen van de motor meer als ik dacht, want
bij iedere keer lopen en stilvallen liep hij dus op het laatst
met enorm veel weerstand op zuiger in de cilinder. Ik kom er nu
achter dat de zuiger te dik is als hij warm is door het
uitzetten van het aluminium. (De zuiger is van aluminium)
Ik heb hem nu iets afgedraaid en ik ga er morgen weer verder mee
om de motor te laten proef draaien of het genoegt is.
Doordat de cilinder conisch is en de zuiger nu ook zover conisch
gemaakt. Kan hij niet meer lopen zonder te lekken langs de
zuiger. De cilinder loopt conisch zoals de streepjes staan /\
ook de zuiger is nu zo /\ Je ziet dat dit gewoon niet kan als de
zuiger boven in is past hij maar naar het naar beneden gaan
krijgt hij steeds meer speling tussen zuiger en cilinderwand.
Wat ook logisch is met een tapse zuiger en cilinder.
Het weer begint nu mooi te worden en ik ga ook nog een
vaatwasser in de keuken plaatsen.
Dus het hete luchtmotor project komt nu stil te liggen.
Wel staat vast dat er een nieuwe zuiger gemaakt moet worden en
de cilinder opnieuw uitgedraaid moet worden zodat het een rechte
cilinder is en niet taps. Maar mijn draaibank is daar te klein
voor.
Woensdag 10 juli 2013 vandaag ontdekt dat het smal eind in de
zuiger ook steeds vast loopt en vandaar de hij iedere keer stil
viel. Nu ik dat verholpen heb loopt hij prima. Jammer dat nu de
zuiger afgedraaid is, ik zie wel hoe het verder gaat een nieuwe
zuiger gieten kan nog altijd.
Hij loopt wel met een O-ring (als zuigerveer) om de zuiger voor
afdichting. Die O-ring zorgt natuurlijk ook voor veel wrijving.
Zaterdag 13 juli 2013 Ik heb nu een smeersysteem bedacht om de
verdringing stang gecontroleerd te smeren. Er komt een reservoir
met een regelbaar olie uitlaad dat via een doorzichtige
siliconen slang is bevestigt op de inlaat van het smeerkanaal
van de bronzen bus van de verdring stang. Het reservoir wordt
met olie gevuld maar niet helemaal vol er moet wat lucht in
zitten als het reservoir gesloten is. Het reservoir moet met de
deksel luchtdicht afgesloten worden.
Het reservoir moet helemaal lucht dicht zijn Er mag geen lucht
uit of in kunnen komen met uitzondering van lucht die door het
smeerkanaal van de motor komt de overdruk van de motor het
reservoir binnen en gaat naar de luchtbel die op de olie ligt De
olie komt nu onder druk te staan door de luchtdruk op de olie
gaat op het moment dat de motor onderdruk heeft, komt de olie
uit het reservoir en wordt via een dun buisje in de slang
geïnjecteerd. Door die slang heen kun je zien hoe snel de olie
druppelt uit het buisje in het smeer kanaal. Het druppelen is te
regelen met stelschroef op het reservoir en kan ook dicht
gedraaid worden.
Ook heb ik in deze maand een test gedaan met een karn pot
rechtstreeks met een drijfstang en twee kruiskoppelingen op op
de krukas aangesloten met Duct tape
|