Heteluchtmotor Verslag oktober 2013 |
||||||||||||||||||
De links hier onder geven een overzicht met foto's en films van de bouw van de motor van wat er in oktober 2013 gemaakt werd. |
||||||||||||||||||
Vandaag
vrijdag 4 oktober, deze week, week 40, 3 giet mallen gemaakt ??n
gietmal voor een nieuwe cilinderkop voor op de verdring cilinder dit
in verband met het veranderen van de olie inlaat die door een
oliekanaal door de cilinderkop loopt en dan op de verdring stang uit
komt. ??n gietmal voor de aandrijf poelie van ? 80mm die op de motor komt en ??n gietmal om de karnpotten aan te drijven van ? 105mm. (zie foto) |
||||||||||||||||||
Zaterdag
5 oktober vandaag een grotere gietkroes gemaakt voor mijn aluminium
gietoven. De nieuwe gietkroes heb ik van rvs gemaakt inhoud 1700cc.
Mijn oude gietkroes (850cc) had te weinig inhoud om de gedreven
poelie te gieten voor de karnpotten. Ik moest daarvoor minimaal
1100cc aluminium voor hebben om de poelie te kunnen gieten. Vandaag ook de gedreven poelie gegoten had 1500cc vloeibaar aluminium en had als restant 2,5 cupcake aluminium over. Met de mal uit het vormzand halen braken er nogal wat stukjes af. |
||||||||||||||||||
Maar het gieten ging perfect er is nu wel wat meer nabewerking door
dat ik die stukjes die er nu extra aanzitten eraf moet halen. Als ik
de mal nog eens ga gebruiken kan ik de binnenkant van de velg rand
het beste iets conisch maken zodat hij makkelijker uit het vormzand
is te halen. Maandag 7 oktober vandaag poelie en cilinderkop gegoten. Cilinderkop moet opnieuw heeft te veel krimp. De mal moet daarom groter gemaakt worden zodat na het krimpen het gietstuk nog aan zijn maat is. Dinsdag 8 oktober Nieuwe cilinderkop is gegoten cilinderkop is helemaal klaar met draai werk en tap werk maar de cilinderkop zelf is broos en laat nu olie door het aluminium vooral als hij heet is. Moet dus weer een nieuwe cilinderkop gegoten worden. Donderdag 24 oktober nog een boterkarn van 4L op internet gevonden net zoveel inhoud als die ik op 20 mei 2013 heb gekocht. Karninhoud 2 Liter. Ook deze karn pot is met whitworth schroefdraad. Die twee boter karnen van 4 liter wil ik via een frame met een gedreven poelie in het midden met links en rechts een uitstekende as met 3/8? vierkant waar ik dan weer via twee 3/8? kruiskoppeling de karnpotten mee kan aan drijven. Met die Twee karnpotten tegelijk kan ik dan 4 liter karnemelk en en 500 gram boter maken. Karnen is het proces waarbij verzuurde room in beweging wordt gebracht waardoor er luchtbellen in de room komen die luchtbellen doen de vetmembraanjets in de room breken. De vetdeeltjes klonteren samen en scheiden zich af van de karnemelk. Uit het vet wordt boter bereid. Vroeger werd dit met de hand gedaan door de room urenlang te stampen in een stootkarn.
Hier is goed te zien dat er flink veel lucht in het water geslagen wordt. Woensdag 30 oktober vandaag aan de aandrijving voor de karnpotten begonnen. Het gedreven wiel verder afgedraaid en een as geplaatst, twee maal lagerbussen gemaakt van rvs plus de helft van het onderstel met de lagerbussen er op. Morgen de andere helft maken met de scharnierende kant, ook moet er in de eerste helft van het frame waar de lagerbussen op zitten nog een extra profiel tussen geplaatst worden zodat het uiteinde van de lagerbussen op hun plaats blijven. Zonder extra steun gaat door een beetje vervorming in het frame de as met veel weerstand lopen. Die steun ver komt vervorming in het frame. Donderdag 31 oktober vandaag de scharnierende kant gemaakt van het karnframe.
|
||||||||||||||||||
Naar november |
|
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||