Heteluchtmotor Verslag november 2013 |
|||
De links hier onder geven een overzicht met foto's en films van de bouw van de motor van wat er in november 2013 gemaakt werd. |
|||
Vrijdag 1 november Gasregelaar afgebouwd. Zaterdag 2 november extra buisje gehaald voor versteviging om tussen de karnaandrijving te plaatsen. Het gedreven gietwiel afgewerkt en het karnframe afgelast. Het boven gedeelte met het gietwiel is alweer helemaal uitgelijnd zodat het gietwiel weer soepel loopt. Alleen de onder stangen moeten nog worden uitgelijnd. Dan de afsluitdoppen plaatsen en iets van rubber of iets dergelijks er onder maken als voetjes, Dinsdag 5 november frame van karnaandrijving verder uitgericht. Hij staat stevig en probeer hoe het gaat zonder voetjes. De karnaandrijving is nu af op het reinigen na, van de lassen, die moeten nog van het zwart ontdaan worden. Vandaag nieuwe cilinderkop gegoten voor de verdring cilinder. Woensdag 6 november Cilinderkop helemaal afgewerkt hij lijkt nu dicht te zijn. Hij heeft 's avonds proef gelopen maar niet zo lang, ik heb nergens op de kop een olie lek gezien ook niet bij de olie ingang. Maar hij moet nog verder getest worden bij belasting en warme motor als hij dan nergens lekt is het prima. Donderdag 7 november Olie ingang op cilinderkop dicht gemaakt met twee koperen pakking ringen. Ook daarna lekte het nog. De pakking ringen uitgegloeid zodat het koper weer zachter is. En nu is eindelijk de olie ingang op de cilinderkop dicht. De gehele cilinderkop is nu dan eindelijk lekvrij. Vandaag ook de gegoten aluminium aandrijf poelie afgedraaid en op de motor gemonteerd. Als er geen kinderziektes in komen is de motor nu klaar op de haard na. Voor de haard moet nog een stookdeur komen, scharnieren maken en een stook deursluiting. Maandag 11 november vandaag de stookdeur, scharnieren en stook deursluiting gemaakt. De hele dag mee bezig geweest. Voor de scharnieren had ik al een idee en ik wist al hoe ik het ging maken maar voor de deursluiting had ik nog helemaal geen idee, totdat ik aan het zoeken was naar een kist met snelspan sluiting die ik ergens had liggen maar vond tijdens het zoeken een zadel snelspan bout van een fiets die met de hand gespannen wordt door een hevel om te halen. Kwam toen op het idee om die te gaan gebruiken voor de stookdeursluiting. Met het bedenken van een snelspan constructie op de stookdeur is het gelukt om met die snelspan bout van de fiets de stookdeur te sluiten. Donderdag 14 november vandaag siermoeren op de stookdeur geplaatst zodat het opties is met de rest van de motor. Ben ook bezig met een andere fiets binnenband voor de aandrijving die ik nu had was te glad en begon te slippen. Ben nu met banden bezig die zachter aanvoelen om die te proberen hoop dan op meer grip op de poelie. Het was alleen de motor poelie die slipte ook logies want die heeft de minste oppervlak tegen de aandrijfriem (band). Vandaag ook 6 liter melk gekocht bij de boer. Wat er nog moet gebeuren, de lassen reinigen met zuur, het stookhuis, het frame van de aandrijving van de karnpotten en de tuimelaars die moeten ook nog gereinigd worden zijn met het reinigen van de motor overgeslagen, vergeten. Vrijdag 15 november, Lassen allemaal gereinigd. Vandaag voor het eerst van rauwe melk boter gekarnd, voor de eerste keer ging dat prima. De karnemelk is lekker mild van smaak en de boter smaakt als boter. Donderdag 21 november weer melk gehaald bij de boer. Nu 4L melk gemaakt, 2L yoghurt, 4L karnemelk, en 250 gram boter. De hetelucht motor werkt goed ondanks dat de zuiger iets te klein van diameter is. (gaat soms in de cilinder klakken tegen de cilinderwant maar het klak geluid gaat ook weer over) Hij is toen twee maal iets afgedraaid omdat ik in het beging dacht dat hij door uitzetting daarop vast liep. Maar dat probleem zat in de 2 lagers van het small end, die zaten te strak ingeklemd en gingen bij warm worden vast lopen. Daardoor viel toen de motor bij het warm worden iedere keer stil. Misschien dat ik van de winter nog een nieuwe zuiger ga gieten en draaien. Of ik laat hem zo.
|
|||
Naar december |
|
||
|
|||