Heteluchtmotor Verslag september 2013 | |||
De links hier onder geven een overzicht met foto's en films van de bouw van de motor van wat er in september 2013 gemaakt werd. |
|||
Dinsdag 3 september 2013 Vandaag getest of ik er een olie injectie pomp van een scootermotor er op kan monteren en of die ook genoeg olie geeft. Maar hij gaf te veel vandaar een grote poelie gedraaid voor op de gedreven as van de pomp waar de aandrijfriem op loopt. Zodat de as minder toeren maakt. De poelie moet nog groter worden, dan is hij goed. Dan nog een plaats zoeken waar de pomp het beste geplaatst kan worden dit ook in verband met de aandrijving van de pomp. Het voordeel van deze oliepomp is, dat hij gewoon blijft pompen en geen last heeft van de overdruk en onderdruk in de cilinders en met het toerental van de motor meegaat. Hogere toeren meer olie, lagere toeren minder olie. Als de motor stil staat wordt er ook geen olie meer wordt gepompt en er loopt dan ook geen olie door de pomp heen in verband met vacuüm zuigen in de cilinders. Bij mijn vorige manier van smeren was dat wel anders. Toen moest als de motor liep de regelaar flink worden open gedraaid zodat de cilinderdruk ook boven op de olie in reservoir kwam en op de olie drukte. Daarna afstellen op druppelen. Het grote nadeel hiervan was, elke keer als je de motor had laten lopen en dan weer stil zet, vergat je de regelaar dicht te draaien. Met als gevolg dat de cilinderdruk in de cilinders langzaam weg valt door het het afkoelen en een vacuüm trekt in de cilinders. Het olie reservoir heeft luchtdruk op de olie die de olie nu dus gelijk uit het reservoir spuit en wordt ook nog eens door het vacuüm dat in de cilinders is ontstaan door het afkoelen van de cilinders uit het reservoir gezogen. Het gevolg was dan als je hem daarna wou starten dat alle olie in de cilinders stond en het reservoir leeg was. Donderdag 5 september ben ik aan het testen geweest met een warmte tegenhoud plaat die ik in de stookbuis heb geplaatst boven op de verdring cilinder met een afstand houder er tussen. Dit doe ik maken zodat de hete lucht dan niet meteen, als hij langs de cilinder gaat de pijp uit stijgt. Maar nu wat meer weerstand ondervind voordat de warmte de stookpijp verlaat, zodat de bovenkant van de cilinder ook warmer wordt. Maandag 9 september de oliepomp er opgebouwd en een grotere poelie voor gedraaid, zodat hij minder olie geeft. Hij loopt hier op de gasbrander en de film begint met schuiven op de speling van de afstel pootjes. De oliepomp is er zo opgebouwd dat hij met zijn eigen gewicht in de drijfriem hangt. zodat de riem altijd de zelfde spanning heeft. Mocht later blijken dat het te licht is en de drijfriem slipt. Dan is dat te verhelpen met een veer die dan de pomp naar beneden trekt zodat de riem meer spant. Woensdag 11 september Alle drijfstangen gedemonteerd en afgelast ook de swingarm van de pomp afgelast. De lagerbus van de verdring drijfstang met de twee lagers smolt weg met elektrisch lassen. Een nieuwe lagerbus gedraaid en nu met zilversoldeer vast gesoldeerd. Donderdag 12 september Alle afgelaste drijfstangen schoon gemaakt en opnieuw uitgericht in verband met het kromtrekken van het lassen. Alles weer opgebouwd en uitgelijnd. De hele dag mee bezig geweest. Tegen de avond liep hij weer. |
|||
Naar
oktober
|
|
||
|
|||