Heteluchtmotor Verslag februari 2014

De links hier onder geven een overzicht met foto's en films van de bouw van de motor van wat er in februari 2014 gemaakt werd.  

terug
mail

Vandaag dinsdag 4 februari ben ik begonnen om een nieuwe zuiger te maken.
Gegoten had ik de zuiger eerder al.

Cilinders van de motor gedemonteerd en daar heb en alles afgehaald wat er af kan.
Het is nu alleen de gietijzeren cilinder nog die uit de rvs cilinderblok gehaald moet worden.

Hij zit alleen maar gemonteerd met zwarte siliconen pakking dus, in princiepen er niet meer uit te krijgen. Heb vandaag ook een cilinder bus trekker gemaakt Is gemaakt van een rvs pijp van 80mm waar een stukje is uit geslepen zodat de buis bij elkaar geknepen kan worden en in de gietijzeren cilinder bus geschoven wordt. Heb er twee conische aluminium stoppen bij gedraaid die je met een stuk draadeind van m8 in de rvs bus klemt in de gietijzeren bus. Nu heb je als het ware een handvat om de cilinder er uit te trekken. Heb het geprobeerd maar dat lukt niet wand de cilinder zit echt muurvast door die zwarte siliconen pakking.
Maar daar heb ik een foefje voor het geheel wordt 6 uur in een oven geplaatst op 260 graden Celsius. Daarna heb ik hem in de oven laten afkoelen.

Vandaag woensdag 5 februari het cilinderblok uit de oven gehaald.
De cilinder bus trekker er in geplaatst en trok de cilinder er zo uit.
De zwarte siliconen pakking is na dat proces van verwarmen weer het zelfde als in nieuw staat
of misschien zelfs wel zachter. Alleen heeft het nu geen chemische reactie meer en wordt het geen vaste structuur meer. Het blijft een zachte vieze troep die je het beste kan verwijderen met een doek die met benzine is doordringt.


Cilinder was conisch maar dat wist ik al vandaar dat ik ook al met een nieuwe zuiger bezig ben.
De cilinder in de draaibank geplaatst en met schuurpapier het conische gedeelte weg geschuurd.
Zodat het een bus is met een binnen diameter over de volle lengte.
Ben nu de nieuwe zuiger aan het draaien ga daar morgen weer mee verder.

Vandaag donderdag 6 februari zuiger af gedraaid heb de zuiger iets langer dan de oude gemaakt
voor meer geleiding, ook heb ik de kopse kant van de zuiger 9mm dikker gemaakt was 8mm nu dus totaal 17mm Daardoor is de drijfstang van de zuiger nu 9mm te lang die heb ik 9mm ingekort net achter het smalènd van de zuigerbevestiging.
De cilinder bus weer met zwarte siliconen pakking vast gezet in de rvs cilinderblok.
Nu de zwarte siliconen pakking laten drogen en morgen weer alles opbouwen.

Vandaag vrijdag 7 februari vandaag alles weer opgebouwd wel de zuigerbevestiging opnieuw moeten uit lijnen, Dat doe je door de stang meer naar links of naar rechts te bevestigen door aan een kant meer en aan de andere kant minder ringen te plaatsen.
Toe hij opgebouwd was wilde ik hem laten lopen maar hij liep niet ik vond de compressie ook wel aan de lage kant. Na een paar keer te proberen of hij liep maakte hij ook een raar geluid.

Kwam er toen achter dat de cilinder er een stuk uit schoof bij druk en bij vacuüm weer naar binnen gezogen werd.
Weer alles gedemonteerd en nu op 3 plaatsen m5 inbusstiften in de cilinderbus geplaatst waarmee ik de cilinder vast kan zetten en centreren.
Alles weer op gebouwd en geprobeerd maar nu kwam er een lucht kanaal door de siliconen pakking.
Weer alles gedemonteerd en schoon gemaakt en weer opgebouwd met nieuwe siliconen pakking.
Nu maar wachten tot de pakking is uit gehard.


Zaterdag 8 februari vandaag het waterreservoir verschillende keren met kokend water gevuld om zo de siliconen pakking sneller te laten uitharden in de cilinder.
De zuiger iets dunner gemaakt ging bij uitzetten vast zitten. Heb nu alles opgebouwd en staat nu stationeer in te lopen. Hij loopt nu prima. Maar het kan zijn als hij weer volop moet werken dat de zuiger net iets te veel uitzet en daardoor stil valt of veel van zijn vermogen verliest.
Motor loopt nog vast zuiger weer iets dunner gemaakt. Zuiger in kokend water gehad en zet bij honderd graden precies 0,10mm uit in de diameter.
Ik heb hem 0,06mm kleiner gemaakt. En hoop dat ik hem nu kan laten inlopen zodat hij precies op maat komt in de cilinder. Ik heb de motor eerst stationaire laten lopen, viel toen stil doordat de weerstand te groot werd. Een poosje later heb ik hem met de volle gasvlam laten lopen Liep heel mooi maar je kunt merken dat hij nogal veel weerstand ondervind hij liep maar met 224 toeren En naarmate hij warmer werd liep hij op het laats nog met 190 toeren.
Normaal zonder de weerstand van de nieuwe zuiger loopt hij over de 300 tot 350 toeren.
Dus hij moet nog veel in lopen voor hij dat haalt.

Zondag 9 februari gekarnd maar de motor liep na 40 minuten vast op de zuiger Moet nog wat van de zuiger af.

Maandag 10 februari vandaag weer 0,02mm van de zuiger gehaald staat nu water te karnen.
Motor loopt nu met 285 toeren de Karn aandrijf poelie maakt dan 95 toeren.
De roerders in de karn potten maken dan 4x95= 380 toeren.
Na 1:15uur loopt de motor nog met 210 toeren de motor valt nu niet stil meer maar verbruikt nu wel veel energie om de zuiger door de cilinder te plaatsen.
Heb nu nog 0,01mm van de zuiger gehaald Motor haalt nu 350 toeren en als hij warm is zit hij rond de 300 toeren. Ik denk dat ik er nu niets meer van de zuiger afhaal en dat dit kleine weerstand verschil er maar moet uit slijten bij het inlopen van de motor. hij heeft nu in ieder geval voldoende kracht om te karnen. Het karnen kan met alle branders maar alleen de spiritus brander heeft 2 nadelen het 1e nadeel is dat je hem niet kan regelen met vlam grote 2e nadeel is dat als de motor stilvalt omdat de spiritus op is je hem niet meteen kan vullen wand dan is de brander nog te heet.


Vandaag woensdag 12 februari 2014 heb ik de krukas uitgelijnd en nu is de motor helemaal af
Hij loopt fantastisch en kan de karnpotten makkelijk aan ook de 29 liter ton kan hij nu goed aan drijven.

Vandaag donderdag 26 februari 2014 heb ik een melk ontromer gekocht.
Daarmee kan ik de rouwe melk na het pasteuriseren meteen afromen zodat ik meteen magere melk heb met een vet gehalte van minder dan 0.5
De room kan ik daarna verzuren en de volgende dag karnen.



 

Naar maart

 naar boven