Heteluchtmotor Verslag maart 2014

De links hier onder geven een overzicht met foto's en films van de bouw van de motor van wat er in maart 2014 gemaakt werd.  

terug
Mail
Dinsdag 4 maart aluminium gegoten om een nieuwe aandrijf poelie van te draaien
met een diameter van 100mm.

Woensdag 5 maart poelie gedraaid en op de motor gemonteerd de aandrijfverhouding is nu 2 op 1
Als de motor 200 toeren draait dan heeft de gedreven karn poelie een toerental van 100 toeren.
De karnpotten hebben allemaal een verschillende tandwiel overbrenging.
Als de gedreven as met 100 toeren loopt dan heeft de roer spindel op de:

1e karn 4L pot heeft een overbrenging van 1 op 3¾ spindel maakt dan 375 toeren
2e karn 4L pot heeft een overbrenging van 1 op 3 spindel maakt dan 300 toeren
3e karn 2L pot heeft een overbrenging van 1 op 4 spindel maakt dan 400 toeren

Daardoor is het karnen met twee karn's tegelijk, nooit tegelijk klaar.
Die minder toeren maakt moet dan nog wat langer draaien.

Vrijdag 21 maart vandaag een profiel van 25 bij 50 op maat gemaakt en uiteinden dicht gemaakt.
Door dit profiel te plaatsen tussen het oliereservoir en de twee frame staanders, staat het reservoir geblokkeerd en kan niet meer schuiven. Een uiteinde dicht gelast, het andere uiteinde is met een deksel gemaakt dat bevestigt wordt met een vleugelmoer zo kan het gereedschap van de benzine brander er in opgeborgen worden en andere toebehoren van de motor.

Zaterdag 22 maart vandaag een olie opvangbakje gemaakt onder het glijlager van de verdring stang.

Maandag 24 maart een magnetische oliereservoir houder gemaakt waar een oude fiets olie druppelaar aan bevestigt (geplakt) wordt. Daarmee kan het buiten zittende glijlager van de verdring stang gesmeerd kan worden.
foto
Olie druppelaar plakt  vast aan magnetische oliereservoir houder

foto2
Olie opvangbakje onder het glijlager.
Ledigen van het oliereservoir doe je door het bakje met de hand naar links los te draaien en de olie bij het oliereservoir onder de cilinder uit te schenken.
Woensdag 26 maart lood om de velg van het vliegwiel geplaatst om meer massa in het vliegwiel te krijgen.
Nu is de velg in het totaal 8mm dik en 40mm breed, daaromheen een mooi zwart trapleuning profiel geplaatst, ook dat geeft weer extra massa aan het vliegwiel.

Doordat het vliegwiel nu meer massa heeft kan hij ook in een heel laag toerental draaien dat kon hij daarvoor niet. Dit is ideaal om de BBQ spil aan te drijven wand dat hoeft maar langzaam te gaan.

melk ontromer is ook geleverd.
Hiermee kan ik de rouwe melk na het pasteuriseren meteen afromen zodat ik meteen magere melk heb met een vet gehalte van minder dan 0.5.
De room kan ik daarna verzuren en de volgende dag karnen.


 

Naar april

 naar boven