Vrijdag
12 november 2010 heb ik 2 interieur triplex plaatjes van 3mm dik om
de bovenkant van de stirlingfan gebogen en met lijmtangen vast gezet
zodat het nu in die vorm moet opdrogen.
Het interieur triplex dat had ik al 5 dagen buiten in de vijver
laten weken om het te kunnen buigen en er een mal van te
kunnen maken voor de afdekkap voor boven op de stirlingfan.
Het buigen is tot mijn grote verbazing nu wel redelijk goed gelukt.
Alle eerdere pogingen mislukte.
Droog lukte het helemaal niet met nat maken was het iets meer
buigbaar maar knapte ook.
Maar na het vijf dagen te weken in de vijver heb ik het daarna nog
even een half uur in heet water gelegd denk ongeveer 50 graden
en toen erom gebogen.
de hitteschildkap ga ik ook op de zelfde manier proberen te maken.
Maandag 15 november heb ik 2 nieuwe interieur triplex plaatjes
van 3mm dik
Van een nieuwe plaat af gezaagd dit was een plaat die er goed uit
zag aan allebei de kanten.
Die plaatjes heb ik 8 uur in heet water laten weken en toen erom
gebogen.
Dat ging heel goed zo goed zelfs dat ik een klein stukje dat ik over
had heb op gerold tot de grote van een wc rolletje en het schuurde
of brak nergens dit alleen om te kijken hoe klein ik het kon buigen.
Ik heb vandaag twee Gietmal kappen gemaakt, de smallere kap dat word
gebruikt om de hitte schildmal mee te gieten en een brede wordt
gebruikt om de afschermkap te gieten. De gietmal die ik gemaakt heb
op vrijdag 12 november wordt niet meer gebruikt.
Die ik vandaag heb gemaakt is veel mooier gebogen als de eerste.
Donderdag 18 november 2010 heb ik de afdekkap en het hitte
schild gegoten.
Het is goed gelukt maar het verijst wel veel afwerking.
Zeker om de afdekkap mooi glad en gepolijst te krijgen.
Het hitteschild moet ik nog aan beginnen met afwerken maar de
schermkap is al gedeeltelijk ruw afgewerkt.
Vrijdag 19 november 2010 heb ik de 2 kappen geschuurd en het gat
gemaakt in het hitteschild plus de afdek kap passend gemaakt.
Ben ik de hele dag mee bezig geweest.
Van de afdekkap moet de giet trechter nog af, die kant moet ook nog
geschuurd worden en het hitteschild moet nog op maat gemaakt worden.
Zaterdag 20 november 2010 is het hitteschildkapje geschuurd en
gepolijst plus geplaatst. Alleen is er nu weer te weinig plaats voor
de 2 messing stangentjes die het glas op houden. Misschien dat ik
ruimte frees of iets anders bedenk om het glas op te houden.
De afdekkap is ook gepolijst en de giet trechter is verwijderd.
De vaste plaat in de gietkap waar de naam van de bouwer opstaat heb
ik op de hoogte van de voorplaat gegoten door hem op de zelfde
lengte te maken.
Ben hier bij echter vergeten rekening te houden met de krimp van het
materiaal daardoor is hij nu tekort.
Ik ga dit oplossen door de boog van de voorplaat te verlagen zodat
de kap er recht op komt te liggen.
Vandaag zondag 21 november 2010 het hitteschildkapje uitgefreesd
zodat ik plaats heb voor de messing stangetjes die het glas vast
houden.
Foto met hitteschild en afdekkap.
Vandaag Woensdag 24 november 2010 Heb ik de 3 vinnen van de
plasticpropeller uit hout nagemaakt om daar de propeller vinnen
dikker mee te maken.
Ik maak ze dikker omdat ik de propeller wil gieten van aluminium.
Of het lukt? weet het niet, maar van messing maken daar
word de propeller wel erg zwaar van.
Ik hoop ook dat als het lukt met het gieten van de propeller dat ik
hem in balans heb,
of nog in balans kan krijgen.
Ik kan als hij gegoten is hem alleen maar verder met de hand
afwerken aan de werkbank voor de draaibank is hij helaas te groot.
Vandaag Zondag 28 november 2010 Heb ik een nieuwe drijfstang
gegoten die 5mm langer is
Dan de oude zodat ik de onderkant niet meer op hoef te vullen
met opvulringen om het op lengte te krijgen. De eerste drijfstang
was ook gegoten om een slag van 30mm te maken.
Maar de motor loopt het beste op een slag van 20mm vandaar dat
hij 5mm langer moet zijn. De slag van de verdringzuiger is
30mm en de slag van de arbeidzuiger is 20mm
Hier een foto van de drijfstang is hier nog onafgewerkt alleen de
giettrechter is er afgezaagd.
De gietbramen en ontluchtings pennen zitten er nog aan.
|
|