Handleiding Stationaire Hete lucht motor 317cc terug
Motor stationair opstellen:
Plaats De motor op een stevige ondergrond. Verwijder de twee bevestiging beugels die de motor vast houden op de steekwagen. Trek nu de steekwagen onder de motor vandaan. Stel de motor met de 4 stelknoppen zo af dat de luchtbel van de doosniveau (waterpas) zich in het midden van de cirkel begeeft. Hij staat nu waterpas, zorg daarbij dat ook alle 4 de stelpoten op de grond staan zodat de motor niet kan wiebelen. De motor waterpas op stellen is noodzakelijk voor de smering en voor de aandrijfriem.


Het starten van de motor:
Vul de koelcilinder met schoon water tot ongeveer 4cm onder de bovenrand.
Plaats één van de drie branders in de onderste stand van de haardbuis.
Doe de brander voor verwarmen indien nodig en stel hem op de hoogte af wat voor die brander is aan gegeven op de haardbuis en sluit de haarddeur.

Controleer olieniveau in het oliereservoir, indien nodig, bijvullen.
Smeer het glijlager op de verdring stang. Laat drie druppels olie in de smeertrechter vallen met de oliedruppelaar. Doe dit bij lang lopen van de motor herhalen.
Start de motor door het vliegwiel rechts om te draaien.
Wil hij niet lopen wacht dan nog even tot hij wat warmer is en probeer het opnieuw.

Motor vervoeren:
Brander doven en de motor uit laten lopen, indien nodig brandstofslang los koppelen.

Koelwater aftappen, opvangbak oliereservoir ledigen, stelpoten indraaien, steekwagen uitklappen + uitschuiven en steek hem vanaf de poeilie kant onder de motor, plaats de twee bevestiging beugels en de motor kan nu vervoerd worden. Let op als de steekwagen nog niet in hoogte is uitgeschoven  kunnen de bevestigingsbeugels niet geplaatst worden.


Motor toebehoren:

  1. 1 Aangepaste inschuifbare steekwagen met twee bevestiging beugels.
  2. 1 Pelgrim gasbrander aardgas, 2,8 kw kcal/h 2495 gasdruk 200 mbar.
  3. 1 Gas regelaar voor pelgrim gasbrander.
  4. 1 spiritusbrander van rvs inhoud 300ml.
  5. 1 Snelspanhandvat met vlamregeling bediening voor spiritusbrander.
  6. 1 Soto Muka stove, 4,7 kw brand op loodvrije benzine. Het is dus geen multie stove.
  7. 1 Brandstoffles 700ml met regelaar voor Soto Muka stove.
  8. 1 Blikken oliedruppelaar magnetisch bevestigt.
  9. 1 Metalen oliefilterhouder op glazen pot.
  10. 1 Messing aftapbuis met slang voor het koelwater af te tappen.
  11. 1 Karn aandrijfstandaard met één links en één rechts draaiend 3/8" aftakas.
  12. 1 aandrijfriem.
  13. 4 stuks 3/8″ Kruiskoppelingen.
  14. 2 stuks 3/8″ Aandrijfassen.

Technische gegevens:
Bouwjaar 2013
De hete luchtmotor is Water gekoeld, via verdamping van open water dat om de 2 cilinders staat. Totale koelwater inhoud is 3 liter, cilinder is dan tot de rand vol.
Werk bare functie zonder dat er water uit spat is 2,5 liter waarvan dan 1,5 liter kan verdampen zonder dat de verdringcilinder droog komt te staan.
Verdring stang is van zilver staal.
Diameter verdring cilinder Ø 76 mm
Verdring zuiger Ø 75,mm
Slag verdring zuiger 70mm
Binnen diameter gietijzeren arbeidscilinder Ø 76mm
Arbeidszuiger Ø 75.85mm
Slag arbeidszuiger 70mm
cilinder Inhoud 317cc

Motor is uitgerust met 22 lagers, 4glijlagers en 18 Radiale kogellagers en een oliekeerring.
2 x Bronzen glijlagers voor de verdringingstang.
2 x bronzen glijlagers in de swingarm van de oliepomp.
2 x kogellager 35x17x10mm № 6003ZZ krukas.
4 x kogellager 26x10x8mm № 5000Z in de 2 krukken van het krukas big end.
2 x kogellager 19x6x6mm № 626Z in het small end van de drijfstang.
2 x kogellager 19x6x6mm № 626Z in de aandrijfstang op de verdringingstang.
4 x kogellager 19x6x6mm № 626Z in de uiteindes van de tuimelaars.
4 x kogellager 22x8x7mm № 608Z in het midden van de 2 tuimelaars,
1 x één oliekeerring van 10x18x4mm

Het glijlager achter de oliekeerring in de kop van de verdring cilinder wordt gesmeerd van binnenuit de verdring cilinder. Met de olie die vanaf de pomp komt en wordt door een kanaal gestuwd via de verdring cilinderkop de verdring cilinder in. Het loopt dan naar beneden over de verdring stang heen en smeert die.
De olie loopt verder omlaag de verdring cilinder in, loopt dan verder over de bodem van de verdring cilinder naar de arbeidscilinder en smeert zo de arbeidszuiger. Als de olie de arbeidscilinder en arbeidszuiger verlaat dan valt de olie in het reservoir dat onder de cilinder staat. De aandrijfriem van de oliepomp spant zich door zijn eigen gewicht en het gewicht van de swingarm waarop hij gemonteerd is.

Onderhoud:

Smering van de motor.
Controleer olieniveau in het oliereservoir indien nodig vul het bij, totale inhoud is 100ml
Let op! als het oliereservoir leeg is en je vult hem dan heb je een luchtbel in de slang.
Ook al is het maar een kleine luchtbel, als het in de pomp komt zie je de luchtbel niet meer en dan lijkt het dat alles goed gaat, maar de oliepomp kan absoluut geen lucht verplaatsen en pompt dan dus geen olie meer. Omdat de pomp die luchtbel niet kan verwerken. Moet de pomp ontlucht worden. Via de ontluchting schroef op de pomp. Komt er na het ontluchten een luchtbel in de persleiding, dat is niet erg wand de pomp, pompt nu weer en je ziet dat het luchtbelletje vanzelf door de olie vooruit wordt gestuwd totdat het in de cilinderkop verdwijnt. 

De olie uit het opvangreservoir kan gefilterd worden door een papieren koffie filter (nummer 4) die dan geplaatst wordt in de metalen olie filter houder op de glazen pot. Daarna kan de gefilterde olie weer gebruikt worden voor de motor.

Het enige wat handmatig gesmeerd moet worden is het glijlager van de verdring stang die buiten de cilinder zit. Laat drie druppels olie in de smeertrechter vallen met de oliedruppelaar. Doe dit bij lang lopen van de motor herhalen. Het olie opvangbakje onder het glijlager kan er met de hand worden afgedraaid om schoon te maken. Dit kan makkelijk met wat absorberend papier of een doek schoon geveegd worden. En draai het bakje weer onder het lager, hand vast is voldoende. Alle kogellagers van de motor zijn onderhoudsvrij en behoeven dus geen onderhoud.

Het gereedschapsbakje kun je eruit pakken of terug plaatsen als de arbeidszuiger in de laagste stand staat, door het uit de frame constructie te tillen en dan opzij eruit te schuiven.

Om het olieopvangreservoir er onderuit te pakken. Moet eerst het gereedschapsbakje verwijderd worden. plaats dan de arbeidszuiger helemaal in de hoogste stand en je kunt nu het reservoir uit de frame constructie tillen en dan over de frame constructie eruit te schuiven.

  • Opbergen motor:

  • Let op! dat het koelwater is afgetapt, als de motor wordt opgeborgen op een plaats waar het kan vriezen om stuk vriezen te voorkomen.

  • Als je hem voor een lange periode stil zet.
    Zorg dan dat het koelwater er uit is en de arbeidszuiger in de hoogste stand staat in de cilinder.

  • Als de arbeidszuiger in de cilinder zit. Zit er mooi een filmpje olie tussen de zuiger en cilinder in en kan er geen vuil of stof aan de zuiger plakken.

naar boven