foto1
De bouw van een 2 cilinder
Hetelucht Locomotief
Spoor breedte 45 mm

De site en locomotief zijn allebei
nog in ontwikkeling.
mail

home

Maar omdat de eerste test van het lopen en rijden zo goed ging. ben ik toch al begonnen om het op mijn homepage te plaatsen. Meer als dit is er nog niet en er zijn sowieso al dingen die ik weer ga veranderen of extra ga toevoegen. De motoren lopen hier met O-ringen om de arbeidszuigers dit heb ik gedaan omdat de zuigers iets te klein waren en een enorm drukverlies hadden langs de zuigers op. Die O-ringen geven wel veel weerstand maar er  is nu geen druk verlies meer en ondanks de weerstand van de O-ringen loop en rijd het best goed zoals op de filmpjes ook te zien is. Ook word koude kan van de verdring cilinders te heet. De warmte zou via het aluminium koelblok afgevoerd moeten worden, Dit gebeurd ook wel maar te weinig naar mijn zin.
Ik kwam er al meteen achter dat hij veel meer vermogen kreeg als ik extra ging koelen. Je ziet op de filmpjes ook dat ik er met water verzadigt keukenrol papier heb omgewikkeld en met een ijzerdraadjes heb vast gezet om de cilinders.
Dit werkte zo goed dat ik op de koude kant van de verdring cilinders een waterbak omheen ga maken. en probeer dan het verdampende water samen met het afvoer gas van de branders door de schoorsteen naar buiten te loodsen.
Misschien komt er dan ook nog een mooie stoom pluim uit de schoorsteen.
foto2
Deze Locomotief word aangedreven door 2 Stirling hetelucht motoren. Alle 4 de wielen zijn met elkaar verbonden via de wielassen en met twee drijfstangen. Zodat ze alle 4 in de zelfde positie blijven. De loc. drijft met alle 4 de wielen te gelijk aan. Uitleg van overbrenging van de energie op de wielen. De wielen dienen ook meteen als vliegwielen voor de motor. Uitleg van de betekenis bovenste dode punt en Onderste dode punt dit zijn de punten waar de zuiger stil valt en weer van richting veranderd. Afgekort in BDP en ODP
tek
Hier links een loc. wiel (vliegwiel) met als verdeling een klok wijzerplaat. 12 uur is het bdp en 6 uur het odp van de linker motor in de kleur rood. Als het vliegwiel over het bdp heen is en op 1:00 uur komt. Dan word door  uitzetting van lucht de arbeidszuiger uit de cilinder geduwd en is op zijn sterkst om 3:00 uur en eindigt om 5:00 uur het vliegwiel brengt hem dan over het odp heen. Om 7:00 uur word de arbeidszuiger door de inkrimping van de lucht naar binnen gezogen en is op zijn sterkst om 9:00 uur en eindigt om 11:00 uur.

De cyclus van de rechter motor in de kleur blauw is exact het zelfde als dat van rood. Maar die begint om 4:00 uur en eindigt om 2:00 uur Je ziet nu wel dat het wiel (vliegwiel) Geen dode punten meer heeft. Want de ene motor vangt het voor de andere op en wisselen op de dode punten wanneer de één het sterkste is en de andere het zwakst.






Gegevens van de locomotief.
De locomotief is uitgerust met 36 lagers. 24 kogellagers en 4 glijlagers de verdring stangen zijn uitgerust met glijlagers. Alle drijfstangen zijn uitgerust met kogellagers 8x3x3 behalve de stangen van de arbeidszuigers die hebben 4 kogellagers van 6x3x3
De wielassen hebben 4 kogellagers van 19x6x6. alle maten zijn in millimeters weergegeven.
De locomotief weegt nu al 2.28 kg
materialen rvs, messing en aluminium.
Ook de cilinders zijn van rvs, verdring zuigers zijn ook van rvs, arbeidszuigers zijn van aluminium.
Nieuwebranders
februari 2018  Nieuwe branders gemaakt
motor heeft daardoor meer vermogen.

top