Verslag november 2010
terug

Vrijdag 12 november 2010 heb ik 2 interieur triplex plaatjes van 3mm dik om de bovenkant van de stirlingfan gebogen en met lijmtangen vast gezet zodat het nu in die vorm moet opdrogen.
Het interieur triplex dat had ik al 5 dagen buiten in de vijver laten weken om het te kunnen buigen en er een mal van te kunnen  maken voor de afdekkap voor boven op de stirlingfan.
Het buigen is tot mijn grote verbazing nu wel redelijk goed gelukt.
Alle eerdere pogingen mislukte.
Droog lukte het helemaal niet met nat maken was het iets meer buigbaar maar knapte ook.
Maar na het vijf dagen te weken in de vijver heb ik het daarna nog even een half uur  in heet water gelegd denk ongeveer 50 graden en toen erom gebogen.
de hitteschildkap ga ik ook op de zelfde manier proberen te maken.

Maandag 15 november heb ik 2 nieuwe interieur triplex plaatjes van 3mm dik
Van een nieuwe plaat af gezaagd dit was een plaat die er goed uit zag aan allebei de kanten.
Die plaatjes heb ik 8 uur in heet water laten weken en toen erom gebogen.
Dat ging heel goed zo goed zelfs dat ik een klein stukje dat ik over had heb op gerold tot de grote van een wc rolletje en het schuurde of brak nergens dit alleen om te kijken hoe klein ik het kon buigen.
Ik heb vandaag twee Gietmal kappen gemaakt, de smallere kap dat word gebruikt om de hitte schildmal mee te gieten en een brede wordt gebruikt om de afschermkap te gieten. De gietmal die ik gemaakt heb op vrijdag 12 november wordt niet meer gebruikt.
Die ik vandaag heb gemaakt is veel mooier gebogen als de eerste.

Donderdag 18 november 2010 heb ik de afdekkap en het hitte schild gegoten.
kappen
Het is goed gelukt maar het verijst wel veel afwerking.
Zeker om de afdekkap mooi glad en gepolijst te krijgen.
Het hitteschild moet ik nog aan beginnen met afwerken maar de schermkap is al gedeeltelijk ruw afgewerkt.

Vrijdag 19 november 2010 heb ik de 2 kappen geschuurd en het gat gemaakt in het hitteschild plus de afdek kap passend gemaakt.
Ben ik de hele dag mee bezig geweest.
Van de afdekkap moet de giet trechter nog af, die kant moet ook nog geschuurd worden en het hitteschild moet nog op maat gemaakt worden.

Zaterdag 20 november 2010 is het hitteschildkapje geschuurd en gepolijst plus geplaatst. Alleen is er nu weer te weinig plaats voor de 2 messing stangentjes die het glas op houden. Misschien dat ik ruimte frees of iets anders bedenk om het glas op te houden.
De afdekkap is ook gepolijst en de giet trechter is verwijderd.
De vaste plaat in de gietkap waar de naam van de bouwer opstaat heb ik op de hoogte van de voorplaat gegoten door hem op de zelfde lengte te maken.
Ben hier bij echter vergeten rekening te houden met de krimp van het materiaal daardoor is hij nu tekort.
Ik ga dit oplossen door de boog van de voorplaat te verlagen zodat de kap er recht op komt te liggen.

Vandaag zondag 21 november 2010 het hitteschildkapje uitgefreesd zodat ik plaats heb voor de messing stangetjes die het glas vast houden.
foto hitteschild kap
Foto met hitteschild en afdekkap.


Vandaag Woensdag 24 november 2010 Heb ik de 3 vinnen van de plasticpropeller uit hout nagemaakt om daar de propeller vinnen dikker mee te maken.
Ik maak ze dikker omdat ik de propeller wil gieten van aluminium.
Of het lukt?  weet het niet,  maar van messing maken daar word de propeller wel erg zwaar van.
Ik hoop ook dat als het lukt met het gieten van de propeller dat ik hem in balans heb,
of nog in balans kan krijgen.
Ik kan als hij gegoten is hem alleen maar verder met de hand afwerken aan de werkbank voor de draaibank is hij helaas te groot.

Vandaag Zondag 28 november 2010 Heb ik een nieuwe drijfstang gegoten die 5mm langer is
Dan de oude  zodat ik de onderkant niet meer op hoef te vullen met opvulringen om het op lengte te krijgen. De eerste drijfstang was ook gegoten om een slag van 30mm te maken.
Maar de motor loopt het beste  op een slag van 20mm vandaar dat hij 5mm langer moet zijn.  De slag van de verdringzuiger is 30mm en de slag van de arbeidzuiger is 20mm

drijfstang
Hier een foto van de drijfstang is hier nog onafgewerkt alleen de giettrechter is er afgezaagd.
De gietbramen en ontluchtings pennen zitten er nog aan.


naar boven

Verslag januari 2011