Verslag juni 2010
terug

Dinsdag 8 juni 2010 Verdringzuiger gemaakt met verdringstang plus 2 geleibussen gedraaid voor de verdringstang.

foto drijstang a  foto drijfstang b
Woensdag 9 juni 2010 Drijfstang  gegoten, bic en smalend uitgedraaid, twee lagers
in geperst, koppelstuk  gemaakt van verdringer stang naar smalend drijfstang.

maldrijfstang   drijfstangen
Donderdag 10 juni 2010
Aluminium kruk schijf gemaakt voor de arbeid zuiger die weer bevestigt zit aan de kruk van de ver dringer.  Zuiger gemaakt, koppelstuk gemaakt om het smalend met de drijfstang te verbinden met zuiger, mal gemaakt voor arbeid drijfstang en vandaag nog gegoten. Morgen ga ik de drijfstang afwerken plus uitdraaien voor de lagers.

Zaterdag 12 juni 2010
De motor heeft vandaag voor het eerst gelopen maar verliest veel druk tussen zuiger en cilinderwand.

een nieuwe zuiger gedraaid hoewel deze ook lekt maar wel veel minder als de vorige loopt hij nu wel. Hij loopt mooi en bijna geen geluid. Maakt wel veel geluid als hij rechtstreeks op een tafel staat zonder tafelkleed. De tafel werkt dan als een klank bord.


Vandaag vrijdag  18 juni 2010
Van een oud conservenblik een hitteschild gemaakt tussen koude en de warme kan in van de verdring cilinder. De warme lucht van de spiritusbrander stijgt omhoog rondom de cilinder en tussen de kap die op het glas zit en komt dan tegen het blik aan omdat er naar onder toe een rand aan het blik zit van ± 3cm. Daar verzameld daar de warmte zich en kan aan de ventilator kant eruit omdat daar een stuk uit de rand is en wordt dan meteen door de ventilator afgevoerd.

Hij loopt hierdoor veel beter als hij lang loopt.
De ventilator loopt op een volle brander (100 milliliter)  2uur en 10 minuten.
Maar kon dan op het laatste half uur stoppen omdat de koude kant van de verdringcilinder te warm werd.

Ik denk dat ik in de opstaande aluminium plaat (rechts boven op de foto) met de ventilator as ook ga bewerken of ik daar gaten in kan maken  zodat die opstaande plaat ook als koelelement kan dienen om de warmte van de bovenkant van de verdringcilinder af te voeren.
hitteschild
Op de foto is het blikje goed te zien wat als hitteschild dient.  Omdat dit goed werkt moet ik dat blikje vervangen door iets moois te maken van messing of aluminium.


Vandaag maandag 21 juni
Heb ik de slag van de verdringer van 20mm naar 30mm gemaakt en de slag van de arbeidzuiger ook naar 30mm. Het kan allemaal net met de ruimte tussen de cilinders en krukas in.
Nu is het cc gehalte van de arbeidcilinder van 12cc naar 18cc gegaan.
Hij heeft nu ook meer trekkracht gekregen. Maar de messing cilinder met aluminium zuiger is geen goede combinatie. De zuiger schraapt soms in de cilinder.

Ik probeer nog steeds perlitisch gietijzer  aan te komen van  GG25 GG staat voor grijs gietijzer en 25 voor het koolstof gehalte in het gietijzer. Om een cilinder van te draaien.


naar boven
Verslag oktober 2010